print

Kosten ontharden drinkwater snel terugverdiend door consument en waterschap

Terug
Datum: 15-12-2014

Het grootste deel van Nederland krijgt 'gemiddeld hard' of 'hard' drinkwater. Drinkwater verder ontharden kost geld, maar heeft ook voordelen: meer comfort, een lager energie- en wasmiddelengebruik voor de consument, én lagere afvalwaterzuiveringskosten voor het waterschap. De baten lijken bovendien al snel hoger dan de kosten. Dat blijkt uit het rapport 'Minder Hard. Meer Profijt' van STOWA, drinkwaterbedrijf PWN en Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Hoe groot het voordeel precies is, hangt af van de winningslocatie en productie van het drinkwater, het gedrag van de consument en de specifieke omstandigheden van de rioolwaterzuiveringsinstallatie.

>Download het rapport

In dit rapport is de economische haalbaarheid van het ontharden van drinkwater bepaald voor de specifieke situatie van drinkwaterbedrijf PWN en Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Hiervoor zijn de benodigde onthardingskosten voor PWN in kaart gebracht. Daarnaast zijn de daaruit vloeiende voordelen voor het waterschap en de burger op kosten gezet. Hieruit kwam naar voren dat, indien slechts 4 procent van de bevolking daadwerkelijk minder wasmiddelen gaat gebruiken, de maatschappelijke baten al even hoog zijn als de kosten.

Op andere locaties waar nu 'gemiddeld hard' of 'hard' water wordt geleverd, is het voordeel afhankelijk van de lokale situatie van de drinkwaterwinning en -productie. Bij het doorrekenen van kansrijke locaties, blijkt dat indien meer dan 4 procent van de huishoudens de dosering van wasmiddelen verlaagt, de kosten- en energiebalans al gunstig zijn.

Deze resultaten geven voldoende aanleiding om kosten en baten van ontharden van drinkwater op lokale schaal uit te werken en op te pakken waar mogelijk. Het succes van een introductie van zacht drinkwater valt of staat bij de participatie van de consument, aldus de onderzoekers. Daarvoor is een gerichte en effectieve bewustwordingscampagne nodig, waarbij watersector, consumentenplatforms en fabrikanten (van wasmachines en wasmiddelen) zijn betrokken. Bij een daadwerkelijke succes kan op de kansrijke locaties (65% van Nederland) voor bijna 5 miljoen huishoudens, 56 m³ besparing en energiebesparing equivalent aan 50.000 huishoudens worden gerealiseerd!

Nieuws & Agenda

Agenda archief

2017
November
Oktober
September
Juni
Mei
April
Maart
Februari
Januari
2016
December
November
Oktober
September
Augustus
Juni
Mei
April
Maart
2015
December
November
Oktober
September
Augustus
Juli
Juni
Mei
April
Maart
Februari
Januari
2014
December
November
Oktober
September
Juni
Mei
April
Maart
Februari
Januari
2013
December
November
Oktober
September
Juni
Mei
April
Maart
Februari
Januari
2012
December
November
Oktober
September
Augustus
Juni
Mei
April
Maart
Februari
2011
December
November
Oktober
September
Juli
Juni
Mei
April
Maart
Februari
Januari
2010
December
November
Oktober
September
Juli
Juni
Mei
April
Maart
Februari
Januari
2009
December
November
Oktober
September
Juli
Juni
Mei
April
Maart
Februari
2008
November
Oktober
September
Juni
Mei
April
Maart
Februari
2007
December
November
Oktober
September
Juni
April
Maart
Februari
Januari
2006
November
Oktober
September
Juni
Mei
April
Maart
Februari
Januari
2005
December
November
Oktober
September
Juni
April
Maart
Februari
Januari
2004
December
September
Juni
Mei
Maart
Februari
Januari
2003
December
November
Oktober
test